Newsroom

In het kader van de projectoproep ‘Smart Road Safety’ van het Brussels Gewest lanceren Vias institute, AloAlto en Lime vandaag een studie om in kaart te brengen waar de infrastructuur een probleem stelt voor gebruikers van e-steps. Daarnaast is er een academie…

Project om risicoplaatsen e-steps in kaart te brengen (pdf, 273.2K)

Uit een nieuwe statistische analyse van Vias blijkt dat meer dan 4 op de 10 kinderen en jongeren die betrokken waren bij een letselongeval, op weg waren van of naar school. Terug van de school naar huis gaan is 1,5 keer gevaarlijker dan het traject naar de school. Hoe…

Terug naar school (pdf, 229.3K)

45% van de bestuurders veroordeeld werd voor een verkeersmisdrijf is later opnieuw veroordeeld voor een verkeersinbreuk. Ongeveer 30% van die recidivisten wordt binnen het jaar terug veroordeeld.

Studie recidivisten (pdf, 203.2K)

Vorig jaar is het aantal ongevallen met een spookrijder lichtjes gedaald. Maar ondanks de inspanningen om tegen dit fenomeen op te treden is het aantal slachtoffers niet gedaald.  Ongevallen met spookrijders zijn 10 keer dodelijker dan een gemiddeld ongeval  op de…

27% van de Belgische bestuurders tussen 18 en 30 jaar heeft in het voorbije jaar een verkeersboete gekregen. Onder hen heeft 6% er zelfs meerdere gekregen! Deze cijfers komen uit een nieuwe enquête van Vias institute, die bij het begin van de zomervakantie wordt…

Jonge bestuurders (pdf, 203.3K)

1 op de 4 Belgische bestuurders heeft in de afgelopen maand gereden nadat ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zaten. Ondanks meer trajectcontroles en een pakkans voor alcohol die in ons land hoger ligt dan gemiddeld, zijn er nog ontzettend veel pijnpunten in…

ESRA 2019 (pdf, 207.7K)

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden op onze wegen in de eerste 3 maanden van 2019 gestegen met 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging komt er na 4 opeenvolgende jaren met een daling…

Vanaf 31 mei worden verschillende wijzigingen aan de wegcode van kracht die er voor moeten zorgen dat kwetsbare weggebruikers beter beschermd worden.

Snelheid, alcohol en gsm’en achter het stuur zijn de vaakst voorkomende oorzaken van verkeersongevallen in België. De overheden willen wijzen op de risico’s van gevaarlijk gedrag op de weg. Voor het eerst zullen de overtreders daarom samen met hun boete een…

Fiche alcoholslot (pdf, 160.6K)Fiche gordel (pdf, 286.6K)Fiche GSM (pdf, 173.2K)Fiche snelheid (pdf, 759.5K)

Een kwart van de Belgen ergert zich als zijn partner te snel rijdt. Toch voelt de Belg zich in het algemeen veilig als hij met zijn partner met de auto onderweg is, zo blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute.

Koppels in de wagen (pdf, 212.9K)
Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.